My Tips - Tvätta sminkborstar



Nu när våren och sommaren närmar sig (eller ja, våren har väl redan kommit) kanske man känner för att fräscha upp lite på sminkfronten. Ett hett tips är att rengöra sina sminkborstar! Jag har hört att man "ska" rengöra dem efter varje användning men ärligt tror jag inte att någon gör det haha. Sedan säger vissa att man ska göra det en gång i veckan, men det följer inte jag heller :P 

Jag har för mig att jag tvättade mina sminkborstar senast förra sommaren! FÖRRA SOMMAREN! Det är ju jättelängesen! Fy skäms på mig...  Men hur som helst så kände jag att det var dags :) Så här kommer några punkter som kan vara bra att tänka på när man ska tvätta sina sminkborstar:

- Ställ fram tre tallrikar: en med diskmedel och vatten blandat, en med rent vatten och en tom som används som slask. När du tvättar sminkborstarna så börjar du att tvätta dem i diskmedel och vatten-blandningen. Detta kan behöva göras i flera omgångar för att få det riktigt rent. Min puder/rouge-borste exempelvis krävde tio tvättar har jag för mig! Man ska heller inte ha för mycket vatten, det är bättre med lite och byta ofta. När du sedan är färdig i denna skål så tvätta bort diskmedlet i skålen med rent vatten, för att inte ha kvar diskmedel när borsten torkar :)

- Jag har en pad (ej engångs) för att pudra på ställen som t.ex. under ögonen och eventuellt pannan/näsan. Denna var väldigt väldigt färgad av concealer framförallt. Och efter vad jag har hört så växer bakterier bäst i svampar och liknande så denna kändes ganska akut att tvätta, och ni ser vilken skillnad det blev! Kändes mycket mycket fräschare att använda den sen!

- När borstarna torkar, lägg dem på en handduk. Om du ställer dem upp kommer du antingen förstöra stråna eller skaftet.

- Till en foundationborste behövs inget diskmedel vad jag märkte iallafall. Så om man använder foundation varje dag så kan man ju bara snabbt tvätta av den i vasken då och då :)

- Som sagt så va mina rouge, puder och solpuderbortar med skitiga. Det blev som oboy nästan när man tvättat dem haha. Riktigt äckligt!

- Och till sist, kom ihåg: Det finns ingen lag på hur ofta man ska tvätta sina sminkborstar! Man gör det när man känner för det och det behövs. Detta varierar också såklart beroende på hur ofta man sminkar sig.

Lycka till!

Kommentarer

Populära inlägg