Visumintervju på Amerikanska Ambassaden

Måndagen den 13 juni 2016 hade jag tid på amerikanska ambassaden i Stockholm för att ansöka om ett visum för att kunna åka till USA som au pair. Jag tänkte i detta inlägg berätta hur mitt besök gick från början till slut.

Jag hade tid på ambassaden klockan 10.15, men hade läst att det var väldigt lång väntetid innan man kom in så jag ville vara där i tid. Jag och pappa hade åkt tåg upp till Stockholm och kom fram på centralen ca klockan 6, så efter att ha ätit frukost började vi gå till ambassaden.

Vi ställde oss i kön ca 8.10. Ambassaden öppnade klockan 8 men det var redan väldigt lång kö. Det fanns en liten glasbur som man skulle köa igenom, men det var bara en del av kön som fick plats. Det rörde sig otroligt långsamt. Det var bara en person som satt i en lucka så det gick inte speciellt effektivt.

När jag väl kommit fram till luckan var klockan ca 9.10. Jag hade alltså köat i ungefär en timme. Jag skulle jag visa mitt pass genom rutan och skulle sedan snurra runt och visa en skosula i taget. Jag hade en vattenflaska med mig och pga den höga säkerheten var jag tvungen att dricka en klunk av vattnet för att bevisa att det var vatten. Sedan fick jag gå in i det lilla huset där det liknade säkerhetskontrollen på en flygplats. Jag lade mina saker i en låda, gick genom en båge, tog mina saker och gick ut.

Efter det gick jag till en annan byggnad och fick en nummerlapp för "non-immigrant visa". Det var ca fyra nummer innan mitt nummer så jag satte mig ner och läste lite. När det var min tur gick jag fram till luckan och lämnade över alla mina dokument, mitt pass och mitt foto. Detta behöll hon sedan och jag fick sätta mig och vänta på att de skulle ropa upp mitt namn. Det tog inte alls lång tid innan de ropade upp mitt namn (kanske 5-10 minuter) och jag fick då gå fram till en annan lucka. 

Kvinnan som satt där skulle alltså "intervjua" mig. Det var ingen lång intervju. Hon frågade: "Where will you work as an au pair?", "For a year?", "Are you planning on taking some credits?" Sedan skrev hon lite på datorn och sa sedan:
"You're visa is approved. You will get your visa in your passport sent home in about a week."
Jag fick mina dokument och foto plus en broschyr och tackade henne och gick sedan ut från ambassaden. Besöket inne på ambassaden (efter kön) tog ca 25 minuter. Jag var alltså ute från ambassaden ca 9.35 och jag hade egentligen inte tid förrän 10.15.

Så sammanfattningsvis tycker jag faktiskt att besöket gick väldigt smidigt. Att köa i en timme var dock ganska drygt, men vad ska man göra. Väl inne på ambassaden gick det iallafall väldigt effektivt. Jag kan tycka att det känns lite onödigt att alla i hela Sverige som ska ha visum måste ta sig till ambassaden för att lämna några papper och svara på några frågor i en lucka. Det är liksom en ganska lång resa för ganska lite. Men det är deras regler så, ytterligare en gång, vad ska man göra? ;)

Mina tips till dig som ska till amerikanska ambassaden:


- Var i tid!
Räkna med minst en timmes väntetid ute i kön. När jag hade kommit ut igen vid halv tio var kön ännu längre så det tar lång tid. Jag vet inte vad som händer om man missar sin tid, men jag skulle gissa att det drar ut på tiden.

- Ha inte med dig mer än du behöver.
Jag och pappa åkte till Stockholm tillsammans så han väntade utanför ambassaden med min mobil och alla andra saker jag inte behövde ha med in. De har några små skåp där man kan lägga in mobilen (eftersom man inte får ha med den in), men det smidigaste är att inte ha med något alls. 

- Förbered alla papper i en mapp.
Det är extremt viktigt att man har med alla papper som de kräver att man har med, annars måste du nog komma tillbaka en annan gång... Förbered därför i god till innan du åker alla papper i en mapp så att du vet att du har allt där. Det är också bra för att snabbt kunna ge alla papper till personen i luckan.

- Var inte nervös.
Jag har läst att många är väldigt nervösa innan de åker till ambassaden men det tycker jag inte man behöver vara. Det är inga konstiga frågor på intervjun och undrar du något kan du bara fråga. Jag antar att de bara vill se att du kan förstå engelska och vet vad du gett dig in på. Så var förberedd, men var inte nervös.

Lycka till!

Kommentarer

  1. Hej Renee,
    Tack för en bra blogg. Snabb fråga - behövde du ta med dig frankerat kuvert (kuvert med din adress och frimärken) till amerikanska ambassaden i Stockholm? Ska själv dit snart, och har inte riktigt fått klarhet i huruvida det behövs eller inte. Tack på förhand!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Så glad jag blir att du gillar min blogg :) Nej det behövde jag inte. Jag blev också förvirrad kring det och ringde dem och då sa dem att man tidigare behövde men inte nu längre.
      Lycka till på ambassaden :)

      Radera
  2. Hej Renee, tack för att du delar med dig :) Jag ska dit på onsdag och uppskattar verkligen detta inlägget! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Therese! Så glad jag blir att mitt inlägg var till hjälp för dig :) Lycka till på onsdag! Kommer gå jättebra! Kram

      Radera

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tiden att lämna en kommentar! :)

Populära inlägg