Att fira jul hemifrån

Detta var första julen jag inte firade hemma. Första julen utan min familj och släkt. Jag tänkte redan innan att det förmodligen skulle bli lite jobbigt, men försökte fokusera på att jag får uppleva en amerikansk jul istället.

Det har varit jättemysigt med alla julbelysningar och julgranar i till exempel Boston, men även i vårt område. Det var coolt att se! Många går verkligen all in. Jag hade dessutom turen att ha min familj och mormor och morfar på besök drygt en månad innan julen, vilket iallafall var skönt.

Vi firade ju jul med min värdmammas släkt på julafton hemma hos oss. Det var trevligt och alla är snälla mot mig, men det är ändå svårt att känna sig riktigt med i släkten eftersom de känt varandra hela livet och jag inte träffar resten av släkten så ofta. Det är liksom svårt att börja småprata med dem andra, men samtidigt kan jag ju inte bara vara runt min värdfamilj hela tiden eftersom de vill prata och umgås med sin släkt. Det är väldigt svårt att förklara känslan, men jag tror att ni som är au pairer eller i en liknande situation kanske kan känna igen er lite. När jag då mitt i detta får bilder från min familj som firar jul med en del av min mammas släkt, får jag väldigt mycket hemlängtan. Då kände jag verkligen att jag ville vara där hemma tillsammans med dem... Vi Skypeade också en liten stund och de skickade runt mobilen mellan alla på bordet så jag fick prata lite snabbt och säga god jul. Sammanfattningsvis kan jag väl säga att på julafton hade jag den största hemlängtan jag haft sedan jag kom hit. Eftersom jag fyllt år några dagar innan blev det inte heller direkt bättre. Så jag hade en trevlig dag, men jag kände mig lite ensam och saknade er där hemma väldigt mycket <3

På juldagen var vi ju bara hemma själva och tog det lugnt. Denna dagen var lite enklare eftersom jag inte missade något julfirande hemma. Dock firades min kusin som fyller år på julafton, så då samlades en del av släkten igen vilket var tråkigt att inte vara med på... Men eftersom vi bara var hemma vi i familjen kändes det inte lika jobbigt som på julafton.

För att sammanfatta det hela var julveckan ganska jobbig. Som sagt dels för att jag fyllde år men också för att jag vet att släkten träffas mycket under juldagarna och det missade ju jag.. Men jag tog iallafall mig igenom det och nu kan jag iallafall säga att jag firat en amerikansk jul :)

Kommentarer

Populära inlägg