Q&A - Förlänga eller inte?

Fråga:
Hej!! jag måste bestämma mig om förlängning eller ej inom 5 veckor. Börjar bli lite stressad och vet varken in eller ut.. Så himla svårt. Hur tänkte du, var det självklart för dig? kan du lista lite för och nackdelar med förlängning. Något som tynger mig massor är allt pappersarbete som måste göras igen, samt att jag är tvungen att ta körkort här då det internationella bara håller i ett år. Skulle vara superskönt om du kunde svara på vad du tycker om din förlängning! va de värt det? hur var det egentligen med att förlänga rent pappersabete och kostnader. Älskar din blogg! ha det så bra!

Svar:
Jag fick denna kommentaren på mitt inlägg om min matchningsprocess när jag förlängde. Först och främst vill jag bara tacka så mycket! Gör mig jätteglad att mina inlägg uppskattas :) Jag funderade massa massa på om jag skulle förlänga eller inte och om jag skulle förlänga i samma familj eller i en ny. Det är ett stort beslut. Nu vet jag inte om du bestämt dig redan om du ska förlänga i din nuvarande värdfamilj eller byta (om du bestämmer dig för att förlänga), men jag tänkte att jag kan lista för- och nackdelar med att förlänga generellt, att förlänga i samma värdfamilj och att förlänga i en ny värdfamilj (vilket är det jag har gjort).

Angående pappersarbete är det typ inget pappersarbete vad jag minns. Du måste ha ett nytt DS-2019 men det fixar Cultural Care så det är inget jobb för oss. Visumet går ju ut när första året tar slut, men så länge du inte lämnar USA så behöver du inte nytt eftersom du får nytt DS-2019. Sen programavgiften och försäkring är bara att betala. 


ATT FÖRLÄNGA

Fördelar
+ De allra flesta åker bara som au pair en gång, så detta är (typ) din enda chans att jobba som au pair i USA ännu längre.
+ Du kommer hinna se mer av staten du bor i och hinna åka på fler resor.
+ Du får antingen ännu bättre relation till din nuvarande värdfamilj, eller så får du lära känna en ny!
+ Du kommer lära känna nya au pairer oavsett var du förlänger, eftersom det hela tiden kommer nya och gamla åker. 
+ Du växer ännu mer som person.
+ Det ser ännu bättre ut på CV:t att du jobbat utomlands mer än ett år.
+ Du lär dig ännu mer om det amerikanska livet och kulturen.

Nackdelar
- Du är ifrån din familj och vänner hemma ännu längre än vad du tänkt från början.
- Du missar kanske fler saker hemma.
- Det kostar ju lite (367 dollar att förlänga med Cultural Care oavsett längd) plus försäkring.
- Du kanske har planer du vill göra hemma som nu blir framflyttade.


FÖRLÄNGA I SAMMA VÄRDFAMILJ

Fördelar
+ Du känner familjen och barnen och vet att du har det bra där.
+ Du har koll på alla rutiner.
+ Du känner till området och har vänner där (fast de kanske åker hem snart).
+ Det kan vara kul att få fortsätta följa barnens utveckling och familjen under ännu längre tid.
+ Du skapar en ännu bättre relation med din värdfamilj.

Nackdelar
- Du får inte testa på att bo i en annan del av USA
- Du kommer inte få chansen att lära känna lika många nya människor.
- Du testar inget nytt utan går på ett säkert kort.
- Du kommer förmodligen göra ungefär samma rutiner/saker som du gjort under ett år.


FÖRLÄNGA I EN NY VÄRDFAMILJ

Fördelar
+ Du lär känna en ny familj.
+ Du får bo i en annan del av USA.
+ Du lär känna massa nya au pairer. 
+ Du har nära till andra städer än vad du hade innan. 
+ Du får nya utmaningar som får dig att växa. 
+ Du får nytt schema och nya rutiner som omväxling.

Nackdelar
- Du tar en risk eftersom du inte vet om du kommer hitta en lika bra värdfamilj som du har nu.
- Du vet inte om du kommer trivas/klicka med familjen förrän du är där.
- Det är inte garanterat att du hittar en värdfamilj att förlänga i.
- Du måste gå igenom matchningsprocessen en gång till.
- Du måste lära dig alla nya rutiner.


SAMMANFATTNING
Jag skulle verkligen rekommendera dig att förlänga! Även om du kanske längtar hem lite så tänk att över halva din au pair tid är förbi. Det är max två år av ditt liv som du kommer ägna till att vara au pair och det kommer utveckla dig enormt mycket. För mig vägde de positiva sakerna med att förlänga tyngst, och jag är väldigt nöjd med mitt beslut. Det är väldigt utvecklande att komma till en ny värdfamilj och börja om på nytt. Då märker jag dessutom hur mycket jag växt under året eftersom jag nu kan jämföra hur jag hanterar de första veckorna här jämfört med hur jag hanterade det under mitt första år. 


Hoppas detta hjälpte dig med ditt beslut! Undrar du något mer så tveka inte att skriva igen. Och berätta gärna sen vad du beslöt dig för :) Lycka till!

Kommentarer

Populära inlägg