8 TIPS FÖR LÅNGT & FINT HÅR


❤ Ett bra balsam är verkligen en nödvändighet för mig! Det gör att mitt hår blir mindre knutigt och enklare att ha att göra med när det är blött framförallt. Balsamet ger även glans till håret och gör det i bättre skick.

❤ Gnugga inte håret när du torkar det. Det gör att du sliter upp hårets ytskikt och håret kommer bli torrt och risigt. Tryck istället försiktigt med handduken så att vattnet sugs upp utan att ytskiktet förstörs.

❤ Låt håret vara så mycket som möjligt när det är blött. Håret är mycket känsligare och sprödare när det är blött jämfört med när det är torrt och går därför lättare sönder (hårstråna bryts av). Håret är dessutom oftast lite trassligt när du precis har tvättat det och därför kommer du tappa onödigt mycket hår om du drar i det när det är blött.

❤ Borsta inte håret när det är blött. Liten fortsättning på förra punkten. Eftersom håret är känsligare när det är blött kommer mycket hår att lossna och gå sönder om du borstar och därmed sliter i det när det är så skört.

❤ Platta och föna inte håret för ofta! Värme skadar håret och gör det torrt och risigt i längden. Men när du väl plattar eller fönar det är det bra att använda värmeskydd av något slag.

❤ Ibland kan det vara bra att föna håret om du har tvättat det sent på kvällen och ska lägga dig ganska direkt. Iallafall mitt hår blir lätt väldigt konstigt om jag lägger mig när det är blött. Dock så är detta bara i de fall det är nödvändigt att föna, annars låter jag det självtorka då det är mycket bättre för håret.

❤ Sov gärna med fläta. Då blir inte håret knutigt och slits när du ska reda ut det. Dessutom behöver du inte styla det!

❤ Används aldrig tofsar med en liten metallbit på! Det sliter otroligt mycket på håret.

(Detta inlägget publicerade jag i september förra året, men jag kände att jag ville ge er tipsen igen!)

Kommentarer

Populära inlägg