Att vara sjuk som au pair

Hej på er! Jag har i slutet av denna veckan varit sjuk, vilket faktiskt var första gången för mig sedan jag kom hit. Jag behöver inte nämna för mycket detaljer, men i onsdags kväll fick jag jätteont i halsen och hade till och från svårt att andas. Torsdagen blev då ganska jobbig eftersom jag jobbade som vanligt och skulle ta hand om barnen i 10 timmar samtidigt som jag hade ont i halsen, huvudvärk och kände mig ganska trött i kroppen. Den värsta stunden var när barnen skulle duscha och ta ett bad och badrummet då blev väldigt varmt. Jag blev väldigt yr och huvudet började bulta. Jag fick till och med lägga mig ner en stund... Efter den upplevelsen kände jag att jag inte skulle klara av att jobba mycket längre för jag mådde verkligen inte alls bra. Jag hade då ca en timme kvar av jobbdagen, men skickade ett meddelande till min värdpappa och frågade om han kunde komma hem lite tidigare. Sån tur var gick det och ca en halvtimme senare kom han hem. Jag gick då upp på mitt rum och tog en nap i en timme för att sedan gå ner och äta middag och sen gick jag och la mig ganska direkt efter det. På fredagen sov jag nästan till lunch och tog det sen väldigt lugnt hela dagen och bara vilade. Min hals var då bättre men jag kände mig väldigt febrig, ont i huvudet osv. Idag, lördag, känns det som att jag är frisk igen även om jag känner mig trött.

Detta var som sagt första gången jag blev sjuk som au pair och det är faktiskt en väldigt jobbig situation att vara i. Om jag gått i skolan t ex hade jag enkelt kunnat sjukanmäla mig i torsdags eftersom jag kände mig sjuk. Men som au pair är det inte lika lätt. Det känns som att det krävs att man ska vara väldigt sjuk för att inte kunna jobba. Man kan ju anpassa jobbet på ett annat sätt än man kan anpassa skoldagen, men även om vi tog det lugnt blir det väldigt jobbigt när man inte mår bra och samtidigt ska ta hand om barn när man knappt orkar ta hand om sig själv. Plus att det ju inte bara är så att allt funkar normalt om jag inte kan jobba. Då måste ju antingen någon av mina värdföräldrar vara hemma från jobbet, alternativt hitta någon annan som kan ta hand om barnen. Nu hoppas jag iallafall att jag inte blir sjuk igen på ett tag. Jag blir sjuk väldigt sällan så det går nog bra :)

Kommentarer

Populära inlägg