Social Security Number och trafikkaos

Hej på er! Idag/igår svensk tid var jag i Worcester för att fixa ett Social Security Number som man behöver för att kunna betala taxes (skatt) och för att kunna ta ett amerikanskt körkort, vilket jag kommer behöva göra i Kalifornien. Det låter ju som ett väldigt enkelt uppdrag när jag bara skriver det så, men jag tänkte att jag kunde skriva lite utförligare om detta projekt. Jag hoppas någon tycker det är intressant att få en liten inblick i hur det går till att skaffa ett Social Security Number och dessutom får en inblick i lite motgångar man kan mötas av i vardagen...

Första problemet för att skaffa SSN (Social Security Number) var att hitta en tid. Man behöver inte boka tid men eftersom jag jobbar fulla dagar måndag till torsdag har jag inte kunnat åka dit de dagarna och då är det bara fredagar kvar mellan 9-16 och då har problemet antingen varit att jag inte haft tillgång till bil eller att jag jobbat eller varit upptagen med annat. Men idag hade jag äntligen både bil och tid så jag tog chansen. Det skulle ta nästan en halvtimme att köra till deras kontor men när jag närmade mig Worcester på motorvägen sa GPSen att jag skulle ta avfarten till "Kelley Square" vilket jag minns att en av mina au pair-kompisar sa att hennes värdmamma hade varnat henne att inte köra där för även hon som är local kör aldrig där. När jag googlade på det såg jag bilder på själv korsningen och jag är glad att jag inte körde där... Kolla här! Så eftersom hon sa det fortsatte jag köra på motorvägen och hon ledde av mig på nästa exit. Jag vände då på något vis och kom på motorvägen igen tills en annan avfart där jag skulle köra på massa små trånga vägar med massa bilar och äntligen kom jag fram till SSN-kontoret.

Jag gick in genom entrén och där var man tvungen att lägga väska, papper, bok osv i en box och sedan gå igenom en metalldetektor. Det gick väldigt smidigt utan pip för mig, men personen framför mig blev rejält genomsökt. Säkerheten är verkligen på topp här i USA, vilket ju är bra, men ibland känns det lite för mycket. Sen fick jag iallafall en lapp med ett nummer och fick sitta och vänta i rummet med massa andra personer. De hade en TV där numret som skulle gå fram till en lucka poppade upp. Dock förstod jag inte riktigt för efter en stunds väntande insåg jag att i en ruta stod bara nummer utan bokstav framför, i en stod A och ett nummer och i den sista stod C och ett nummer. Och jag hade S och ett nummer. Så jag frågade en av security-killarna och han sa bara att de kommer kalla mig... Så jag fortsatte vänta och när det gått ca en timme och tio minuter sedan jag kom tyckte jag de sa mitt nummer i högtalaren, men inget kom upp på skärmen. Men jag chansade och gick till rätt lucka och hon sa inget så det verkade rätt. Jag lämnade fram alla mina dokument och hon satt en stund och skrev in det i datorn och gick sedan i lugn och ro och skrev ut ett papper/kvitto till mig. Efter ca 10 minuter var jag klar och kunde äntligen gå ut till bilen och köra hem.

Jag hade övervägt att ta landsvägen hem för att slippa motorvägen men tänkte att det nog skulle gå bra för påfarten var nära och sen var det bara samma väg en lång bit. Men när jag skulle köra på motorvägen var det jättemycket bilar och de kör seriöst med bara några få meter emellan sig men jag försökte anpassa mig och började visa att jag skulle köra ut mellan två bilar. Men istället för att bilen bakom kunde sakta in började han öka i hastighet och jag fick köra ut igen. Men då var nästan påfarten slut så jag fick köra in ändå och sån tur var saktade bilen som då var bakom in lite.

Vid ett annat tillfälle var det många bilar som skulle köra på så jag anpassade då hastigheten och om de bilarna som skulle komma framför och bakom mig hållit hastigheten hade det blivit perfekt. MEN då börjar plötsligt bilen som är något bakom mig köra fortare och kommer då upp bredvid mig när hennes påfart nästan är slut, så jag får bromsa ganska mycket för att hon (som dessutom sitter och smsar samtidigt...) ska kunna komma ut på vägen eller rättare sagt inte köra på mig för hon bara körde.

Det blev en lång text, men jag kom till slut hem och tog det lite lugnt en stund innan det var dags för ett par timmars jobb. Och nu är SSN fixat så det är skönt. Men alltså trafiken här... Och tänk att allt jag skrivit hände på samma dag och inom loppet av en ganska kort stund. Kommer kännas så enkelt och fridfullt att köra i Sverige sedan haha ;)

Kommentarer

Populära inlägg