Varför ögonskuggsprimer?


Gud vilken skillnad! Jag har dock problemet med att ögonskuggan försvinner då jag har lite oljiga ögonlock. Gör primern att ögonskuggan sitter längre?
Den här kommentaren fick jag till mitt tidigare inlägg idag och jag tänkte att jag kunde svara på den i ett inlägg om det är fler som undrar samma sak :) 
En ögonskuggsprimer fungerar ungefär som ett lim för ögonskuggan och gör alltså att ögonskuggan fäster bättre och blir mer intensiv. Man kan jämföra det med om man bakar bullar och ska hälla frön på. Om man inte penslar bullarna med exempelvis ägg kommer mycket färre frön fastna jämfört med om man penslar dem. I detta fallet är ägget primern och fröna är ögonskuggan ;)
I ditt fall, med oljiga ögonlock, skulle absolut tro att ögonskuggan skulle sitta längre om man grundar med en primer. Om man applicerar ögonskugga direkt på ögonlocket som sedan kommer bli oljigt kommer ögonskuggan ”glida runt” och lägga sig i veck och försvinna. Men om man däremot har lagt en primer som grund kommer den lägga sig som ett skydd mellan oljan och ögonskuggan och den kommer därför inte lägga sig i veck. Dock är det viktigt att man inte tar för mycket primer då man isåfall kommer få en motsatt effekt jämfört med vad man vill. Om man har ett för tjockt lager primer kommer primern själv lägga sig i veck och också ta med ögonskuggan. Så man ska försöka att lägga ett så tunt lager man kan fast ändå så att det täcker hela ögonlocket jämt.
Så för att svara på din fråga angående om ögonskuggan sitter längre med hjälp av ögonskuggsprimer så kan jag absolut svara ja! Jag har själv inte speciellt oljiga ögonlock, men jag upplevde ibland innan jag skaffade en primer att ögonskuggan la sig i veck och ”försvann” under dagen. Det är dock inget jag har upplevt sedan jag börjat använda primern. Så jag hoppas att du fick svar på din fråga och att någon mer kanske fick några frågetecken besvarade. Annars är det bara att fråga igen! 

Kommentarer

Populära inlägg