En månad

Idag var det en månad sedan jag lämnade Sverige. En månad sedan jag sa hejdå till familj, släkt och vänner. En månad sedan jag landade i landet jag kommer bo i under minst ett års tid.

Hur har den första månaden varit då? Den har varit jättebra! Som jag skrivit flera gånger trivs jag superbra i min värdfamilj vilket verkligen gör att jag känner mig hemma och inte får hemlängtan. Vissa har jättemycket problem med hemlängtan och vissa har inte. Hittills har jag inte haft problem med hemlängtan. Missförstå mig inte; jag saknar alla nära och kära där hemma men det är inte så allvarligt att det tynger ner mig eller gör att jag vill åka hem. Några faktorer jag tror spelar in är att jag varit i USA flera gånger innan vilket gör att jag visste vad jag skulle förvänta mig angående mat, kultur osv. Sedan har jag ju varit på ett flertal läger som konfirmandledare så jag har lärt mig att vara självständig och vara hemifrån. Dock inte mer än två veckor, men ändå. Sen spelar som sagt min värdfamilj en stor roll i att jag inte har hemlängtan. Tack vare att de behandlar mig som en familjemedlem känner jag mig hemma här.

När jag tänker tillbaka på vad som hänt sedan jag lämnade Sverige känns det både som att tiden gått snabbt och långsamt. Jag har hunnit med väldigt mycket, men samtidigt var det inte så länge sedan jag var hemma i Sverige.

Mina mål för September är att träffa nya vänner och se nya platser. Augusti har i princip bara tillbringats med min värdfamilj både pga att jag inte fått kontakt med några andra au pairer förrän förra helgen på LCC mötet, men också för att jag känner att det är viktigt att lära känna familjen ordentligt nu i början. Jag är en "familjeperson" så jag uppskattar verkligen att göra saker som en familj. Men det ska bli kul att träffa nya människor från andra delar av världen!

Kommentarer

Populära inlägg