Lucka 6 - Att övervinna rädslor

Jag tror att alla har vissa rädslor. Stora som små. Det kan vara spindelfobi, höjdskräck, att man är blyg eller inte vågar redovisa i skolan. Min strategi för att övervinna det jag är nervös inför är att utsätta mig för det.

Vi kan ta som exempel att man har en redovisning som man känner sig väldigt nervös inför eftersom hela klassen ska lyssna. För det första är det helt normalt att vara nervös och de flesta är iallafall lite nervösa. Mina tips är att först och främst öva mycket på redovisningen så att du känner dig säker på den. Om du är osäker kommer du vara nervös över ytterligare en sak och din totala nervositet blir större. Sen under själva redovisningen tycker jag att man kan försöka titta på sina närmsta vänner som man känner sig bekväm med. Man kan också titta långt bak om man känner sig obekväm. Försök att tänka på att det inte är en så stor grej. Antagligen kommer alla i klassen att redovisa och känner sig säkert också lite nervösa. Sen brukar jag också tänka att ingen kommer minnas min redovisning om en vecka eller en månad. Kommer du ihåg någon i din klass redovisning från förra månaden? Antagligen inte.

Så för att komma fram till en slutsats så är mitt tips att utsätta sig för det man är nervös över för att övervinna rädslan.

Kommentarer

Populära inlägg